Viser 14 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #15926

      Hej skal til at starte på jeres fantastiske hobby.
      Jeg har fået shoppe udstyret, bortset fra en dragt.
      Har søgt div. forumer og hjemmesider, har kig på flere forskellige 7mm dragter, jeg har i mange andre tråde læst om de forskellige modeller. Mit eneste uopklaret spørgsmål er hvordan bukserne skal være. Longjohn har mere neopren = varme, eller waistpants giver mulighed for lettere tisseture. Hvordan skal jeg omveje disse to parameter?

      Med venlig hilsen

    • #15928

      HansRolfG
      Deltager

      det er vel op til en selv. du har ret i det er
      Longjohn = varme gode til vinter.
      waist = lille blære/ sommer
      Jeg har longjohns på min 7mm og min 5mm.. jeg ville ønske at det var waist til min 5mm.. da jeg om sommer altid har noget at drink med ud, og derfor skal mere på tissetur.

    • #15930

      Tom
      Deltager

      Jeg har begge slags. Foretrækker waist men bruger ligeså gerne longJ da jeg ikke har problemer med vandladningen:-)
      Men klart nemmere at komme hurtigt af med vandet med waist

    • #15934

      Jesper
      Deltager

      Det er nok en smagssag. Jeg har en dragt med longjohn, men har lige bestilt en ny med highwaist.

    • #15940

      David H
      Moderator

      OK, der er åbenbart en eller anden antiurinkode, som vi ligger under for… 😉
      Så da jeg ikke overvejer at sælge min dragt 2nd hand, så melder jeg lige meget klart ud, at jeg ikke har pissette eller longjohns og at jeg stadig ikke har rullet ned, når jeg skulle af med vandet…

      Måske er jeg heldig, at mit ikke lugter for det gør det vitterligt ikke – men jeg er altid også velhydreret og renser min dragt efter hver tur. Når det er sagt, så er det ikke på hver jagttur, at jeg skal tisse.
      Men… når jeg fridykker og hvis jeg rammer en vis dybde, så er det helt sikkert, at det kommer. Det er vist endda en del af the mammalian dive reflex. Det er ret automatisk, der er ikke noget at gøre.

      Ja, ja. Jeg er klam. Men mon jeg er den eneste…?

      Shooter & Shooter - Fotograf & Spearo

    • #15943

      Jégwan Kaaber
      Deltager

      OK, der er åbenbart en eller anden antiurinkode, som vi ligger under for… 😉
      Så da jeg ikke overvejer at sælge min dragt 2nd hand, så melder jeg lige meget klart ud, at jeg ikke har pissette eller longjohns og at jeg stadig ikke har rullet ned, når jeg skulle af med vandet…

      Måske er jeg heldig, at mit ikke lugter for det gør det vitterligt ikke – men jeg er altid også velhydreret og renser min dragt efter hver tur. Når det er sagt, så er det ikke på hver jagttur, at jeg skal tisse.
      Men… når jeg fridykker og hvis jeg rammer en vis dybde, så er det helt sikkert, at det kommer. Det er vist endda en del af the mammalian dive reflex. Det er ret automatisk, der er ikke noget at gøre.

      Ja, ja. Jeg er klam. Men mon jeg er den eneste…?

      Nej, det er du langt fra alene om Gecko. 😆

      Jeg kan meget anbefale at installere en pisette i sin dragt (mest relevant på long johns – men faktisk også fint på high waist). Når man først har prøvet det, bliver det et “must have”! Og long johns er jo sagen – især i de kolde måneder – nogle har så meget varme i sig, at de kan nøjes med en 5mm long john dragt hele året…

      Jégwan

    • #15945

      Christian Topp
      Deltager

      Jeg vil super gerne have sat en pisette på mine dragter til denne sæson, men der er sku’ en barrierer i at skulle til at klippe huller i sine dragter… Nogle input if. montering? Eller er der nogen butikker hvor man kan betale sig fra det?

    • #15947

      Jégwan Kaaber
      Deltager

      Jeg vil super gerne have sat en pisette på mine dragter til denne sæson, men der er sku’ en barrierer i at skulle til at klippe huller i sine dragter… Nogle input if. montering? Eller er der nogen butikker hvor man kan betale sig fra det?

      Jeg kender ikke lige nogen steder, hvor man kan få den lavet. Det er afgørende at den passer og er placeret korrekt.
      Man skal afmærke stedet, når man har dragten på.

      Her er et link til en anvisning fra Omer:
      http://www.omerdiving.com/images/pisette_instructions.pdf

      Mvh,
      Jégwan

      P.S.: Hvis ens dragt lugter trist af f.eks sved, fisk, urin eller lign. kan man lægge den et par timer i blød i vand tilsat Rodalon. Det tager det.

    • #15954

      Christian Topp
      Deltager

      Lygten er jo af mindre praktisk betydning.. Jeg er mere bekymret for irritation af huden ved rigtigt mange timer i vandet.

    • #15960

      Søren Neubert
      Deltager

      Lad nu for guds skyld vær med at bruge Rodalon til rensning af dragten.

      Hvis du vil overbevises, så læs følgende produktblad fra producenten.

      http://www.rodalon.dk/documents/00085.pdf

      Læs specielt punkt 16 om produktets giftighed over for organismer i vand

    • #15970

      Lad nu for guds skyld vær med at bruge Rodalon til rensning af dragten.

      Hvis du vil overbevises, så læs følgende produktblad fra producenten.

      http://www.rodalon.dk/documents/00085.pdf

      Læs specielt punkt 16 om produktets giftighed over for organismer i vand

      Derudover er stoffet også lokalirriterende, så dragten skal virkelig vaskes grundigt bagefter. Jeg vil foreslå at undlade at bruge det. I laboratoriet har vi foreskrifter der kræver aftørring med 70% sprit efter aftørring med rodalon på overflader for at undgå irritation, så det er ike bare for sjov.

    • #15975

      Jesper
      Deltager

      Køb sæbe beregnet til våddragter. Det virker fint.

    • #15981

      Jégwan Kaaber
      Deltager

      Gisp! det er jo den rene gift – beklager – slut med Rodalon og ind med pisette!

      Tak,
      Jégwan

    • #15994

      Kim C
      Deltager

      [quote=”topp75″ post=14047]Jeg vil super gerne have sat en pisette på mine dragter til denne sæson, men der er sku’ en barrierer i at skulle til at klippe huller i sine dragter… Nogle input if. montering? Eller er der nogen butikker hvor man kan betale sig fra det?

      Det gør ondt når man klipper i sin (nye) dragt, det gør det bare, men efter første tur i baljen fortryder man ikke. En af de største bekymringer er om man fucker det op. DET KAN MAN IKKE!! det kan blive en mindre køn løsning, men pissetten skal nok komme på plads med nok lim og tråd. Min første har jeg måtte lappe et par gange efterfølgende, men det har på ingen måde nedsat ydeevnen på min dragt.

      Man kan selv klippe en pisette som i nedenstående video eller kan købe en som bare skal sys/limes på. Som Jegwan siger så skal den altså side rigtigt, så på med dragten om mål efter.

    • #16010

      Og her gik man og troede, at der skulle en større kloakmester eksamen til at lægge pisette ind…

      bemærk at de fleste pisetter man køber færdige, har et noget større areal at lime på, da de er monteret med en flange.

Forum er sponseret af

Viser 14 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.