Viser 4 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #17403

      Da jeg har bemærket at mange her på siden optager med GoPro (undertegnede inklusiv), vil jeg lige komme med et bud på en god lygte til det formål.

      Jeg har været på videooptagelse med FOTOGRAFIT, der forhandler den multifunktionelle lygte fra tyske MOLi, som kan ses nederst i denne tråd. MOLi lygten udmærker sig ved at have en lyskegle på 165 grader, hvilket gør at en enkelt lygte dækker hele GoPro synsfeltet, selv i wide indstillingen. Dermed kan man nøjes med en enkelt lygte, og dermed et mere enkelt setup. Lygten har også spot mode, og vil fungere rigtigt godt som dykkerlygte, dog vil batteritiden til UV-jagt, nok være lige i underkanten, hvis man benytter den på fuld styrke. Den vil dog være super som backuplygte, da den næsten ingen ting vejer.

      De fleste optagelser i videoen er lavet med Canon G15, da der er mange macro optagelser, men jeg glæder mig til at lave nogle flere optagelser med GoPro og MOLi lygten. Pt. benytter jeg selv 2 stk. 800 lumen lygter, men lyskeglen er meget ujævn (danner 3 kegler), og det kan godt være noget generende hvis man filmer en ensartet baggrund.

      Kom gerne med konstruktiv feedback på videoen, da jeg forventer at lave en del UV-jagt relaterede videoer i år, og gerne vil lave det bedste resultat, med det forhåndenværende udstyr ;0)

    • #17409

      David H
      Moderator

      Det ligner en fin lygte (ligner en anden fin lygte rigtigt meget i dets form endda).
      Dig og Lars(?) taler meget om spotfunktionen så den vil måske være værd at highligte noget mere? Hvordan virker den? Er det en optisk zoom eller?
      Ved godt, at det er svært at vise på video da toneomfanget et så voldsomt meget mindre end vore egne øjne.
      Kan domen tages af? Den er jo en kæmpefordel til et videolight og grunden til at de bedste schweiziske lygter har en, men den gør det vel også omtrent 30% sværere at lave en smal og kraftig beam?

      Shooter & Shooter - Fotograf & Spearo

    • #17412

      @Diving Gecko

      Dome Porten sidder fastmonteret. Funktionen er lavet ligesom den anden lygte du omtaler ;0) Det hele betjenes fra en magnetomskifter.

      Jeg omtaler lygten som et muligt valg ved optagelse med GoPro, da mange benytter dette kamera, som jo er meget vidvinklet. Der er ikke så mange lygter der spreder lyset 165 grader, så normalt vil man skulle benytte 2 lygter for at dække hele GoPro billedet. Det gør at man kan ofre lidt mere på lygten, når man kun behøver een (selvom 2 giver flere muligheder). GoPro er et super fedt kamera, men som de fleste ved, betyder lyset meget for den optagekvaliteten.

      Lygten markedsføres som en multifunktions lygte (Photo, Video og Dive light). Det er kun et plus at lygten har flere anvendelsesmuligheder. Jeg har ofte været i vandet kun med mit videolys, og har derfor haft svært ved at orientere mig mod land, da den store spredning på lyset gør at det ikke rækker særligt langt. Med MOLi eller tilsvarende, kan man slå over i Spot Mode, og dermed lyse ind på land.

      Lars benytter ofte Spot Mode når han laver Macro optagelser, og har også gjort det i denne video der er filmet med Canon G15 i Fantasea hus med SubSee Diopter. Jeg syntes dog ikke det er så relevant når vi taler GoPro optagelser, da man netop her ønsker en bred lyskegle.

      PS: Jeg har filmet, det er Lars der taler meget ;0)

    • #17416

      David H
      Moderator

      @Diving Gecko

      Dome Porten sidder fastmonteret. Funktionen er lavet ligesom den anden lygte du omtaler ;0) Det hele betjenes fra en magnetomskifter.

      Jeg omtaler lygten som et muligt valg ved optagelse med GoPro, da mange benytter dette kamera, som jo er meget vidvinklet. Der er ikke så mange lygter der spreder lyset 165 grader, så normalt vil man skulle benytte 2 lygter for at dække hele GoPro billedet. Det gør at man kan ofre lidt mere på lygten, når man kun behøver een (selvom 2 giver flere muligheder). GoPro er et super fedt kamera, men som de fleste ved, betyder lyset meget for den optagekvaliteten.

      Lygten markedsføres som en multifunktions lygte (Photo, Video og Dive light). Det er kun et plus at lygten har flere anvendelsesmuligheder. Jeg har ofte været i vandet kun med mit videolys, og har derfor haft svært ved at orientere mig mod land, da den store spredning på lyset gør at det ikke rækker særligt langt. Med MOLi eller tilsvarende, kan man slå over i Spot Mode, og dermed lyse ind på land.

      Lars benytter ofte Spot Mode når han laver Macro optagelser, og har også gjort det i denne video der er filmet med Canon G15 i Fantasea hus med SubSee Diopter. Jeg syntes dog ikke det er så relevant når vi taler GoPro optagelser, da man netop her ønsker en bred lyskegle.

      PS: Jeg har filmet, det er Lars der taler meget ;0)

      Tænkte nok du havde filmet, det så nemlig fint ud;-)
      Rigtig god pointe det med at du sparer en lygte, hvis du vil dække hele GP-vinklen. Som du selv siger, så kan den nok ikke blive en A-lygte til en lang nat med harpunen, men sikkert en fin backup og ser rigtig god ud til sightseeing og GP eller anden vidvinkelvideo. Hvor langt tror du, den rækker i flood mode? Hvor mange meter tror du den kan lyse op?
      Ved godt, det kommer an på en svæv o.l. men bare for at have en ide.

      Shooter & Shooter - Fotograf & Spearo

    • #17425

      @Diving Gecko

      Det er tanken at der kommer flere små videoer omkring MOLi lygten, hvor der bliver gået mere i dybden med de forskellige funktioner. Jeg har ikke været med til at teste hvor langt den rækker, men det er uden tvivl tilstrækkeligt til brug med GoPro. Efter at lygten er sat i produktion, har det vist sig at den faktisk yder noget mere end de 1400 lumen den er opgivet til. Det er ikke alle lygter der kan bryste sig af at yde bedre end oplyst i databladet ;0)

      Bliv endelig ved med at stille flere spørgsmål, så vil vi have det i tankerne når de mere dybdegående videoer skal laves. Jeg håber også at jeg kan få et par lygter til test i en periode, så jeg kan lave yderligere test med GoPro setup.

      Til UV-jagt benytter jeg selv en WiseDive 3300 lygte, men kunne sagtens se MOLi lygten som back-up lygte. Jeg forsøger altid at købe kvalitetsprodukter. De koster lidt mere, men jeg sikrer mig at de har flere funktioner og anvendelsesmuligheder, og dermed kan erstatte andet udstyr. Dermed bliver det økonomisk fordelagtigt, og samtidigt et det jo en god følelse at have noget der bare virker ;0)

Forum er sponseret af

Viser 4 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.