Viser 9 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #20466

      Mads K
      Deltager

      Er der nogen der har erfaring med at oprette et skævt spyd til sin harpun? Eller er det bare bad luck og købe et nyt. Det var takken for at låne sin harpun ud. Selv om jeg havde sagt at skyde flade på stenbund er big no go!

      det er kun de første 30 cm der er bøjet en 10-15 grader 🙁

    • #20470

      Christian Topp
      Deltager

      Endnu har jeg selv kunne klare alle mine “bøjninger” med en stor rørtang… Men det kommer vel an på hvor slemt det er..

      Mvh. Topper

      P.S. Er man stor nok til at låne en harpun og stor nok til selv at vurdere at affyre den mod en sten, selvom man har fået at vide det ikke skal gøre, så er man SATME også stor nok til at købe et nyt spyd..

    • #20471

      Mads Broe
      Deltager

      Som jeg ser det er et genoprettet spyd i bedste fald kun gangbart til turen er slut. Hvis det bor i en ET gun eller en pneumatisk er det nok ubrugeligt uanset om du forsøger at rette det op, og selv ville jeg ikke bruge en genopretter.

      Udover det er jeg enig med hr. Isbryderen, hvis man smadrer et spyd på en lånt gøp er det eneste rigtige at erstatte det.

      Men, husk på at et spyd bøjet eller ej, stadig er en kilde til rustfri stumper der kan laves andet af, så la’ vær’ mæ’ å’ smi’e u.

    • #20473

      Anonym
      Inaktiv

      Man kan sagtens rette et spyd så det bliver så godt som nyt, en god skruestik og evt. en rørtanger alt hvad der skal til. Teknikken går ud på at det foregår med små kontrollerede nyk, ellers får man bare bøjet kontra.
      Hvis jeg havde købt et nyt spyd hvergang jeg havde bøjet et, havde jeg været en fattig mand 🙂

    • #20475

      Jeg er helt på linje med Mace.

      Et bøjet spyd er færdigt. Det er muligt at nogen er i stand til at rette dem helt op, men jeg kan ikke! Og de gamle spyd er super til div. gør det selv projekter.

      De fleste bøjninger sker, der hvor flopperen er fastgjort til spyddet/gennemboringen. Selv en bøjning der er så lille at den dårligt kan erkendes, påvirker skuddet markant. Så hvis man skyder skud på mere en meter så er det ikke godt nok.

      Hvis man vil sikre sig at spyddet ikke er bøjer, skal flopperen afmonteres og spyddet rulles på en helt lige plade – her vil det være let at se om spyddet ruller jævnt eller laver et lille slag for hver runde det ruller.

      God jagt

    • #20476

      Mads Broe
      Deltager

      Ok, der er lidt for og lidt imod, det kommer selvfølgelig an på tolerancer, hvad jeg anser for lige er ikke nødvendigvis det samme som andre anser for lige, jeg ville f.eks. aldrig kunne hamre/brække et spyd tilbage til dets originale stand, men hvis skævheden ellers er tilstrækkelig lille og tilstrækkelig tæt på spidsen ville jeg måske kunne dreje skævheden ud af det, på bekostning af et spyd som var et par tusindedele millimeter tyndere i spidsen.

      Igen, tolerancer…

    • #20478

      Anonym
      Inaktiv

      Jeg gør det at jeg holder en stållineal ind til spyddet og ser om jeg kan se noget lys under kanten eller sigter nedad spyddet imens jeg lader det hænge nedad i skydelinen så det ikke bøjer under sin egen vægt, men hvis vi er ude i småtingsafdelingen angående præcision, så er en spids der ikke er 100% centreret vel være lige så grelt som et spyd der er en tiendedel mm skævt.
      Og hvis man skal lave spidsen så præcis kræver det en drejebænk, og så skal man vel afmontere flopperen for at opspænde spyddet.
      Men når alt det er sagt så tror jeg også at jeg til en hver tid ville vælge et nyt spyd med fabriksspids hvis jeg skulle stille op i en skarpskydnings konkurrence, men til alm. praktisk jagt har jeg ingen problemer med rettede spyd.
      Men angående ham der lånte sin harpun ud, kan han vel med rimelighed forlange den returneret i samme stand som han lånte den ud.

    • #20516

      Mads Broe
      Deltager

      Jeg gør det at jeg holder en stållineal ind til spyddet og ser om jeg kan se noget lys under kanten eller sigter nedad spyddet imens jeg lader det hænge nedad i skydelinen så det ikke bøjer under sin egen vægt, men hvis vi er ude i småtingsafdelingen angående præcision, så er en spids der ikke er 100% centreret vel være lige så grelt som et spyd der er en tiendedel mm skævt.
      Og hvis man skal lave spidsen så præcis kræver det en drejebænk, og så skal man vel afmontere flopperen for at opspænde spyddet.

      Det hænder skam også at jeg smider spyddet i bænken når jeg synes at det ser for håndslebet ud.
      Og næh, det er egentligt ikke nødvendigt at afmontere flopperen, den stump spids der rager ud er tilstrækkelig kort til ikke at wobble, selvom man griber spyddet lige bag flopperen, men det kræver selvfølgelig at man har nok centerhøjde over vangen. I mit tilfælde er de 90mm jeg har min nuværende bænk mere end rigeligt.
      Det er dog en fordel lige at afmontere skydelinen først, og få en kammerat til at forhindre den bageste del af spyddet i at lave for mange narrestreger, jeg forestiller mig at sådan et spyd kan lave en hel del ravage hvis man tilfældigvis lige rammer den rigtige hastighed til at sætte spyddet i selvsving. :ohmy:

      Men når alt det er sagt så tror jeg også at jeg til en hver tid ville vælge et nyt spyd med fabriksspids hvis jeg skulle stille op i en skarpskydnings konkurrence, men til alm. praktisk jagt har jeg ingen problemer med rettede spyd.
      Men angående ham der lånte sin harpun ud, kan han vel med rimelighed forlange den returneret i samme stand som han lånte den ud.

      Nu er der jo heller ingen der har sagt at vi alle skal foretrække det samme, længe leve forskellighed.:)

    • #20520

      Som Predator, Topper, Mace og de andre pointere så må man erstatte det man ødelægger alt andet er at tage andre folks ting for givet.

      Men som Predator også siger så spyddets præcision ændret uanset hvad du gør herfra..

      Hvis man kan rette det op er det jo super fint, så har kammeraten jo sit eget spyd derfra.
      Men du fortjener ikke kvalerne om det kan rettes op eller ej.. et nyt spyd kan sikkert fås for omkring en 200,- seddel alt efter model osv.

    • #20536

      Jesper
      Deltager

      Som Fluen skriver – få erstattet dit spyd. Og gem det gamle som backup i bilen, hvis du skulle banke dit spyd mod en sten så det bliver helt fladt.

Forum er sponseret af

Viser 9 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.