Viser 3 svartråde
  • Forfatter
    Indlæg
    • #25951

      Bruno Nielsen
      Deltager

      Jeg er ny indenfor både UV jagt og harpunbygning.
      Har altid godt kunne lide at arbejde med træ, og har nu langt om længe fået mit værksted op at køre igen.

      Nu har jeg så lige afrettet en “blank” for en god ven… fået en mængde mahogni på lager, og snart noget teak også.
      Så nu kribler det virkelig i fingrene efter at komme igang med at få skåret og lamineret nogle “blanks”, så de kan hvile og være klar til nogle vinterprojekter (man skal jo forberede lidt ;)).

      Nu er jeg så lidt i tvivl om hvilken oplægning jeg skal vælge til lamineringen af mine “blanks”.

      Jeg har læst tråde på alverdens forumer omkring harpuner, laminering, etc., og specielt de amerikanske byggere laminerer med 4-7 lag vertikalt og 1 lag horisontalt.
      Men jeg har simpelthen ikke kunne finde en fornuftig forklaring på hvorfor?!
      Jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om, om det horisontale lag har betydning for stabiliteten, eller om det udelukkende er der for syns skyld?!

      Er der nogle af jer erfarende harpunbyggere der ved hvorfor?

    • #25956

      Henrik Hansen
      Deltager

      Lige hvorfor nogle anvender en “overligger” på deres laminat kan jeg ikke sige – jeg synes at det er unødigt.
      Vertikal kontra horisontal laminat er ligegyldigt tror jeg. Jeg har lavet begge typer – og begge kan slå sig i hvilken som helst retning. Så bliver de kasseret.
      Jeg tror at det er vigtigt at lade laminaterne hvile efter oplimning – min egen tommelfingerregel siger 2 mdr., men igen… jeg har lavet lige harpuner efter 14 dages oplimning og skæve harpuner efter 6 mdr. oplimning.
      Hvis jeg skal sige noget om laminatretning, er du på et horisontalt laminat ikke så “bundet” af at spydrillen SKAL ramme den midterste limfuge…

    • #25958

      Bruno Nielsen
      Deltager

      Tak for svar.
      Jeg regner med at skære træet op i stave, lade det hvile i nogle uger, laminere dem og lade “blanks’ene” hvile sommeren over. Så skulle de da i hvert tilfælde være klar til efterårets/vinterens byggeri.
      Men mon ikke at jeg laminerer én af dem og bygger den første harpun indenfor en kortere periode, så jeg kan få den med i baljen til denne sæson 😉 .

      Onkel Hedde, har du erfaring med lamineringer med forskellige træsorter, eks. teak sammen med mahogni. Alterntivt ask?!
      Kan det lade sig gøre uden at det hele vrider sig?

    • #25959

      Henrik Hansen
      Deltager

      Ja, jeg laminerer ofte teak og mahogny – har også prøvet teak og jatoba…
      “Tricket” bestå lidt i at vurdere træets densitet og andre egenskaber. Fx. grunden til at jeg valgte jatoba var at det er tungt træ, hvilket sparer på bly under afbalanceringen.
      Men du skal passe på ikke at bygge af for tunge træsorter, det er en pine at gøre en tung harpun lettere, det går nemmere den anden vej.
      Mht. om træet vrider… den er lidt svær at forudse, det kommer bl.a. an på hvordan træet er skåret. Det bedste er hvis du kan save dine lameller af et stykke spejlskåret træ, det er mest formstabilt, men er den dyreste udsavning du kan købe. (pga. stort materialespild). Hvorimod hvis du har et stykke træ hvor samtlige årer løber ud af siden, så beder du om problemer. Men brug det du har og lav nogle ekstra blanks, så har du lidt at spilde af 😉

Forum er sponseret af

Viser 3 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.