• Forfatter
    Indlæg
  • #62621

    Jesper Nordin
    Deltager

    Jeg skal en tur på Ryggen kommende weekend, og tænker at eksperimentere lidt med variabel vægt, sammen med en buddy.
    Vi vil starte forsigtigt, for bare at få en fornemmelse af teknikken og hvad det gør ved vores neddyk.

    Tanken er for eksempel at medbringe en bly-vest eller lignende med f.eks. 5 kilo bly i, som selvfølgelig er forbundet til en bøje med et reb i den nødvendige længde. De 5 kilo tager man så med på sit neddyk, og slipper når man når bunden. Makker i overfladen hiver blyet op så det er klar til næste neddyk.

    I ens eget blybælte vil man så til gengæld kunne nøjes med måske 5-6 kilo, hvilket skulle være rigeligt til at holde én på bunden på 10 meter.

    Jeg tænker vi dykker på op til max 12 meter, og altid ‘one up, one down’. Især fordi det er nyt for os, og der vil være flere nye ting der skal læres.

    Her er mine betænkeligheder:

    1) Jeg har endnu ikke lært at trykudligne uden at klemme om næsen og bruge den traditionelle metode.
    Med harpunen i den ene hånd, og vores vægt ‘pendul’ i den anden hånd, hvordan skal jeg så bedst trykudligne? Kan det overhovedet lade sig gøre at dykke på den her måde, uden at lære Frenzel?

    2) Påvirker ‘pendulet’ neddykningshastigheden så meget, at det komplicerer tingene indtil man har mestret teknikken?

    3) Lyder det fornuftigt med 5 kilo på pendulet, og 5-6 kilo i bæltet? (Jeg bruger nu et sted mellem 8 og 10 kilo alt efter hvilken type jagt det er, og vejer 95kg)

    4) Hvordan påvirker det ens balance i overfladen at holde i en ‘klump’ bly. Vil man bruge en masse energi på at tumle rundt med den?

    Lad mig endelig høre jeres erfaringer og viden om variabel vægt teknikker.

     

  • #62622

    denmyos
    Deltager

    1. ) Jeg ville holde vægten i samme hånd som harpunen, i lille/ringfinger og harpunen imellem de 3 sidste. Lav et håndtag til veste som du kan holde i med 2 fingere, evt. noget tov værk.

  • #62623

    David H
    Deltager

    Jeg skal en tur på Ryggen kommende weekend, og tænker at eksperimentere lidt med variabel vægt, sammen med en buddy. Vi vil starte forsigtigt, for bare at få en fornemmelse af teknikken og hvad det gør ved vores neddyk. Tanken er for eksempel at medbringe en bly-vest eller lignende med f.eks. 5 kilo bly i, som selvfølgelig er forbundet til en bøje med et reb i den nødvendige længde. De 5 kilo tager man så med på sit neddyk, og slipper når man når bunden. Makker i overfladen hiver blyet op så det er klar til næste neddyk. I ens eget blybælte vil man så til gengæld kunne nøjes med måske 5-6 kilo, hvilket skulle være rigeligt til at holde én på bunden på 10 meter. Jeg tænker vi dykker på op til max 12 meter, og altid ‘one up, one down’. Især fordi det er nyt for os, og der vil være flere nye ting der skal læres. Her er mine betænkeligheder: 1) Jeg har endnu ikke lært at trykudligne uden at klemme om næsen og bruge den traditionelle metode. Med harpunen i den ene hånd, og vores vægt ‘pendul’ i den anden hånd, hvordan skal jeg så bedst trykudligne? Kan det overhovedet lade sig gøre at dykke på den her måde, uden at lære Frenzel? 2) Påvirker ‘pendulet’ neddykningshastigheden så meget, at det komplicerer tingene indtil man har mestret teknikken? 3) Lyder det fornuftigt med 5 kilo på pendulet, og 5-6 kilo i bæltet? (Jeg bruger nu et sted mellem 8 og 10 kilo alt efter hvilken type jagt det er, og vejer 95kg) 4) Hvordan påvirker det ens balance i overfladen at holde i en ‘klump’ bly. Vil man bruge en masse energi på at tumle rundt med den? Lad mig endelig høre jeres erfaringer og viden om variabel vægt teknikker.

     

    Der er altså ikke forfærdelig mange, der kan BTV/hands free-trykudligne. Hvis du tror, at det er standard ikke at klemme om næsen, tager du heldigvis fejl. Og mange af dem som rent faktisk kan BTV, kan ikke gøre det hele vejen ned (det kommer selvfølgelig an på hvor langt ned, vi taler). Det lyder dog lidt som om, at du blander tingene sammen. Selv med Frenzel, skal du stadig blokere for næsen enten med en næseklemme (svært med maske på) eller med fingrene. Jeg går ud fra, at du bruger Valsalva, hvor du presser med mellemgulvet/lungerne? Men ja, lær endelig Frenzel på et eller andet tidspunkt, da det er en mere effektiv måde at trykudligne på og bruger færre kræfter.

    Men lad være med at overtænke det. Trykudlign som du normalt gør og giv slip på dropvægten, hvis det går for hurtigt. Et lille råd, der dog måske kan hjælpe, trykudlign i overfladen lige inden duck divet, det køber dig noget tid. For mig er det bedst at trykudligne mere ofte med mindre “tryk” end det modsatte – det er frenzel fantastisk til.

    Jeg læste lige din post igen. Variabel ballast til et dyk på 12m…? Al ære til initiativet, men jeg ville personligt ikke bøvle med det. 12m er altså ikke dybt. Tror ikke rigtigt på, at det er det hele værd. Men hvis det er fordi, I vil øve jer på teknikken ifht til nogle dobbelt så dybe dyk senere, så måske. Det må andre, der har prøvet det kommentere på. Jeg har kun prøvet det for sjov på 30-40m på fridykningstræning for år tilbage. Det er ren luksus, men oss lidt pres for hvis ikke trykudligningen funker, er det ikke sjovt.

    Shooter & Shooter - Fotograf & Spearo

  • #62624

    Jesper Nordin
    Deltager

    Jeg er med på det måske virker fjollet på 12m, men det er jo fornuftigt at øve sig på al det bøvlede omkring det, inden vi farer ned på +20 tænker jeg 😉

    Jeg fik nok formuleret mig lidt kringlet måske, mener bestemt ikke at håndfri trykudligning skulle være standard på nogen måder. (Og ja, jeg fik blandet den håndfri metode og Frenzel sammen).

    Ved faktisk ikke om der overhovedrt er nogen herhjemme der bruger håndfri trykudligning til undervandsjagt?

  • #62626

    David H
    Deltager

    Ved faktisk ikke om der overhovedrt er nogen herhjemme der bruger håndfri trykudligning til undervandsjagt?

    Det er der helt sikkert. Jeg har dykket med to absolut nybegyndere i fridykning, som ikke anede, hvad de gjorde, men kunne BTVe fra allerførste gang, de dykkede på en line… Den ene til 10-12m, den anden kunne strække det til 15-16m. Begge kvinder, men det er jo måske nok et tilfælde – bortset fra, at de generelt er bedre til ikke at spille macho og dykke for dybt for hurtigt.

    Nogle kan det bare og andre kan måske lære det. Men hvor nemt det er at lære, er der meget blandede meninger om. Mange tror på, at kun et fåtal kan lære det og det kræver meget arbejde og jeg har vist kun hørt en enkelt instruktør sige, at han havde udvilket en metode hvorpå, de fleste kunne lære det på forholdsvis kort tid.

    Personligt er jeg for længst holdt op med at tænke på det som den Hellige Gral. Visse ting giver kun indvendig ro, når man accepterer, at det ikke er meningen, at man skal velsignes med dem;)

    Der circulerer måske et årevis gammelt dokument på nettet hvor, der angives nogle tørtræningsmetoder til at prøve at få det til at funke. Det kan være Morten har det i en version, han ikke har noget imod at dele. BTW, Morten husker jeg helt forkert eller kan jeg have set dig eller Johan BTVe i en video…?

     

    4) Hvordan påvirker det ens balance i overfladen at holde i en ‘klump’ bly. Vil man bruge en masse energi på at tumle rundt med den?

    Jeg ville prøve at holde den med begge hænder samlede. Så hænger den mere centreret under dig og du ligger mere balanceret i vandet, men jeg vil tro, det kan blive lidt svært at slappe ordenligt af. Du kan evt. binde den fast på en separat bøje med et slipstik (eller et snapsjækel), som du så trækker, når du vil starte dykket. Men måske er det allerbedst, hvis din makker holder vægten og rækker den til dig umiddelbart inden dykket – eller unclipper den fra bøjen for dig, hvis den er så tung, at det giver for meget postyr at række den over. Det hele afhænger af hvor meget vægt, der er tale om og om du kan lave dit breathe up ordentligt, hvis du holder vægten selv.

    Shooter & Shooter - Fotograf & Spearo

  • #62634

    Anders
    Deltager

    Så vidt jeg forstår, så er ideen med variabel vægt at man køber sig selv mere tid på even given dybde – men det er ikke en metode til at komme dybere end man ellers normalt ville kunne dykke. Er det forstået korrekt?

  • #62637

    Jesper Nordin
    Deltager

    Her er et skriv med nogle tips til Hands Free Equalization:

    Hands Free Equalization for the Beginner and the Curious – Therapy Stop

  • #62638

    Jesper Nordin
    Deltager

    Så vidt jeg forstår, så er ideen med variabel vægt at man køber sig selv mere tid på even given dybde – men det er ikke en metode til at komme dybere end man ellers normalt ville kunne dykke. Er det forstået korrekt?

    Jeg vil personligt ikke pludselig bruge en klump bly som en metode til at trække mig selv dybere ned end jeg har det godt med, det virker decideret dumt i hvert fald. Men tænker de to ting hænger sammen.

    Jeg kunne i hvert fald ikke finde ud af at udvide min dybde, før jeg fik mere ro på vejrtrækningen og derfor mere tid under vand. Den her metode kan udvide ens comfort zone tænker jeg – det er jo meget mentalt om man føler man kan klare en bestemt dybde eller ej, og hvis man oplever man har overskud dér hvor man før følte sig presset, så rykker man et skridt længere.

  • #62639

    denmyos
    Deltager

    Ang: No hands
    https://www.youtube.com/watch?v=osGPbM78STc

    Når jeg laver no-hands på land kan jeg få klik i mine øre, men jeg er ikke i nærheden til at få det til at virker i vandet.

  • #62640

    Anders
    Deltager

    Den her metode kan udvide ens comfort zone tænker jeg – det er jo meget mentalt om man føler man kan klare en bestemt dybde eller ej, og hvis man oplever man har overskud dér hvor man før følte sig presset, så rykker man et skridt længere.

    Det er vel lige netop det man ikke skal? Det skal give dig mere tid på en dybde du i forvejen er komfortabel på.

    Efter min mening er der flere herhjemme som leger med ilden når de dykker på 15-16m (vrag). Rykker du den grænse til 20-25m med variabel vægt, så både vil og skal det gå galt.

    Variabel ballast til et dyk på 12m…? Al ære til initiativet, men jeg ville personligt ikke bøvle med det. 12m er altså ikke dybt. Tror ikke rigtigt på, at det er det hele værd.

    15m er heller ikke dybt – men det er det altså bare når vandet er koldt, der er størm, sigten ligger på 3-5m og du er iført en klodset 7mm dragt med 7-8kg bly om maven.

  • #62644

    Jesper Nordin
    Deltager

    Det er vel lige netop det man ikke skal? Det skal give dig mere tid på en dybde du i forvejen er komfortabel på. Efter min mening er der flere herhjemme som leger med ilden når de dykker på 15-16m (vrag). Rykker du den grænse til 20-25m med variabel vægt, så både vil og skal det gå galt.

    Jeg har dykket til max 16, og min nuværende komfortzone, hvor jeg føler jeg har overskud og styr på tingene er de 10-12 meter. Jeg vil gerne have mere tid på de dybder , så jeg kan få rykket min komfort zone til 15-17m, hvilket vil åbne for en masse gode vragdyk.

    Hvordan skal men ellers udvide sin dybde, hvis ikke det er at rykke sin komfort zone skridt for skridt?
    Den variable vægt kan give mere tid i ens nuværende komfort zone, hvorefter man så kan rykke et skridt dybere.
    Det vigtigste må være at man har ro på sit åndedræt og har det mentale overskud, før man rykker videre, uanset om man bruger den variable vægt eller ej.

    Nu jeg tænker jeg ikke at rykke til 25 meter lige med det første, dertil er jeg slet ikke i god nok fysisk form, selvom jeg ville kunne overvinde det mentale.
    Jeg tænker jeg godt ville kunne dykke til 18-20m, men det ville ikke være en tryg og kontrolleret oplevelse hvilket er altafgørende for jeg overhovedet vil derned af.

  • #62650

    Anders
    Deltager

    Jeg har dykket til max 16, og min nuværende komfortzone, hvor jeg føler jeg har overskud og styr på tingene er de 10-12 meter. Jeg vil gerne have mere tid på de dybder , så jeg kan få rykket min komfort zone til 15-17m, hvilket vil åbne for en masse gode vragdyk.

    Hvis målet er at komme på vragjagt, vil jeg anbefale dig at starte i en fridykkerklub. Der vil du ha for mulighed for at udvikle dig som fridykker under kontrollerede forhold. At lege med dine grænser i havet er direkte livsfarligt.

     

  • #62651

    David H
    Deltager

    Den er svær for jeg vil jo ikke støde nogen, men jeg vil også sige, at hvis ens komfortable dybde er 10-12m, så skal man måske ikke lege med variabel vægt (VV) endnu. Jeg anser VV som et tool for de erfarne, avancerede, dybere spearos, der ved præcis, hvad de laver og ikke som et træningstrick til at “akklimatisere” sig eller længere bundtider. Jeg har prøvet det enkelte gange på fridykningstræning. Ikke kun fordi det er sjovt at prøve, men også fordi det giver mulighed for at arbejde på avanceret trykudligning uden at skulle koncentrere sig om andet. Og det var iøvrigt med medium-avancerede fridykkere, der alle kan dykke +40m på linen.

    Jeg er dog ikke helt sikker på, hvad det er, som holder dig tilbage nu? Du vil gerne have mere tid lidt dybere. Så det lyder lidt som om, at du synes dine dyk er alt for korte? Hvis de vitterligt er meget korte, så er VV ikke vejen frem. Så skal du have basis i orden først. Du spørger hvordan, du ellers skal finde mere dybde og tid? Well, ved at træne mere. Ved at slappe af. Ved at tage et kursus, hvis ikke du allerede har? Ved at have den bedst mulige teknik. Ved at dykke tæt med en buddy, så du har endnu mere ro i kroppen på dine dyk og… ved at dykke mere; være mere i vandet.

    Måske kan VV give dig f.eks. 20 sekunder mere på bunden men de 20 sekunder er jo ikke en form for base camp akklimatisering, som du har brug for at træne på bunden for så senere at kunne rykke dybere eller længere. Om du presser dig fra 20 sek til 30 sek bundtid på et normalt dyk eller fra 40 sek (normalt dyk + VV bonus) til 50 sek, tror jeg ikke giver dig noget fysisk.

    Det er sjældent, at folk der dykker mellemdybt og dybt bliver holdt tilbage dybdemæssigt pga “ikke at have nok luft” og hvis det er, det der sker for dig, så er der andre ting, der skal arbejdes på. Jeg ved godt, at du argumenterer for, at VV netop kan hjælpe dig, men jeg synes, det ville være at springe mere vigtige basisteknikker over.

    Jeg har haft masser af dage, hvor jeg har bandet det langt væk at jeg nærmest ikke kunne komme over 1:30 min og ikke føler mig rolig dybere end 15-17m. Og det er selvom, jeg kan dykke mere end dobbelt så dybt og dobbelt så lang tid under fridykning. Men som regel kommer det efter et håndfuld dage. Jeg vænner mig til at være i vandet igen, min EQ begynder at funke og jeg slapper fysisk og mentalt meget mere af under selve dykket. Så kommer dybden og tiden af sig selv. Når det er sagt, har jeg ganske få dyk over 2min. Men det giver dig altså stadig omtrent et minuts scouting tid på bunden på 15-17m og det er slet ikke dårligt.

    Ved ikke om ovenstående giver mening, det er altså svært at sætte ord på.

     

    Shooter & Shooter - Fotograf & Spearo

  • #62652

    Jesper Nordin
    Deltager

    Hold stop. Du får det til at lyde lidt som om jeg kaster mig ud i vilde eksperimenter og pludseligt udvider min dybde voldsomt uden omtanke. Det er der slet ikke tale om. Det er netop derfor jeg lægger denne tråd op, for at få mulighed for at planlægge det her ordentligt og tage hul på at lære at dykke med variabel vægt, på netop den dybde jeg i forvejen er komfortabel med, og med en makker, som har samme interesse.

    Jeg har dykket lidt på vrag, og skal kun have mere erfaring med det, og derfor er jeg interesseret i at rykke min komfort zone, og det handler ikke om mit vejrhold, det handler om at opleve dybderne, følelsen, mørket, temperaturerne o.s.v. – alt det man ikke kan mærke i en svømmehal. Den variable vægt kan være et godt værktøj, og kan være med til at øge sikkerheden fordi den kan give mere overskud på bunden, så jeg kan kun se masser af ræson i at tage hul på at lære den teknik at kende still og roligt.

    Det kan sagtens kombineres med fridykkertrækning i en svømmehal, det er da klart.

  • #62653

    Anders
    Deltager

    Hold stop. Du får det til at lyde lidt som om jeg kaster mig ud i vilde eksperimenter og pludseligt udvider min dybde voldsomt uden omtanke. Det er der slet ikke tale om. Det er netop derfor jeg lægger denne tråd op, for at få mulighed for at planlægge det her ordentligt og tage hul på at lære at dykke med variabel vægt, på netop den dybde jeg i forvejen er komfortabel med, og med en makker, som har samme interesse. Jeg har dykket lidt på vrag, og skal kun have mere erfaring med det, og derfor er jeg interesseret i at rykke min komfort zone, og det handler ikke om mit vejrhold, det handler om at opleve dybderne, følelsen, mørket, temperaturerne o.s.v. – alt det man ikke kan mærke i en svømmehal. Den variable vægt kan være et godt værktøj, og kan være med til at øge sikkerheden fordi den kan give mere overskud på bunden, så jeg kan kun se masser af ræson i at tage hul på at lære den teknik at kende still og roligt. Det kan sagtens kombineres med fridykkertrækning i en svømmehal, det er da klart.

    Jeg synes du skal tænke på variabel vægt som et værktøj til engang når du for alvor kan dykke dybt. At skulle bøvle med at trække en 5-6 kilos blyklods op fra 15m efter hvert dyk, virker i hvert umiddelbart lidt fjollet.

  • #62656

    Jeg har selv dykket med VW i forbindelse med fridykning. Jeg har dog aldrig brugt det til Uvjagt og er lidt forbeholden.

    Dog er der blevet rykket lidt ved mit forbehold efter at italienerne til EM argumenterede for sikkerheden ved VW da man jo i høj grad er positiv og derfor i tilfælde af BO jo stiger til overfladen. Det gør dog ikke en uvjæger uafhængig af en sikkerhedsdykker i tilfælde af besvimelse. Han skal stadig have sikret luftvejene.

    VW er sjovt. Det er afgjort en måde at få mere bundtid og overskud på – og i fridykkersammenhænge bruges det også ofte til at lade folk vænne sig til dybden. Jeg overvejer selv om jeg vil bruge det fremover på vrag +20m.

    Betænkeligheder og NB

    Din trykudligning skal køre smooth ellers sprænger du meget nemt en trommehinde.

    Tænk igennem hvordan du gør dig fri på alle mulige måder når du dykker med en masse vægt – i allerværste tilfælde skal du svømme det hele op igen hvis du vikles ind og sidder fast.

    Brug vw til at få styr på kendte dybder, ikke til at nå nye.

    Som i al anden fridykning så er en langsom progression afgørende for at få succes.

    Når man prøver nye ting af så skal det være i gode forhold, mens man er frisk og når vejr, vind, sigt osv arter sig.

    Prøv det af og giv en rapport

    Morten

     

    Morten Rosenvold Villadsen

  • #62683

    Lamberto Azzi
    Deltager

    Hi.

    I had a chat with Giacomo De Mola after the Euroafrican and we spoke about variable weight in spearfishing… he came up with some interesting considerations and tips that may be interesting.

    I have also spoken with other friends that use VW (not the car…) regularly and i can summarize a few points:

    1) there is a trend between the spearos in downplaying the possibility offered by this method, too often connected with deeper dives.

    2) why VW? To increase safety and comfort at normal quotas or to reach quotas otherwise unreachable for you? This is the pivoting point and question that everyone has to answer before trying VW

    3) pendulum or 2nd belt? I don’t need nor want to fish at depth that I wouldn’t reach in constant weight, so the pendulum is a bit of an excessive solution… I’ll go for 2nd belt (can frenzel… no handsfree required).

    4) the acquisition of the correct techniques for a proper compensation of eardrums is given as granted for spearos that want to VW… if in doubt it is better concentrate on the basics before going for VW

    The 2nd belt method is easy and intuitive:

    – first wear a belt with the minimum weight you’ll need at the quota you want to fish at and right for you wetsuit thickness (trial and error… start with less and add weight step by step)

    – second, prepare a belt with just 1-2 kg extra than what you’ll need for the same dive in constant weight … don’t exaggerate because it may be bad for you ears! This belt has a D-ring where you attach your buoy line that, in this case, will be a rope thick enough to be comfortably recovered with gloves (is not an issue of strength but comfort… so 1.5mm dyneema is out of question)

    The rest is easy… you dive regularly and compensate regularly… when you reach the gliding quota you simply drop the second belt and carry on with your dive.

    Soms guys use a rope 5-7m shorter than the bottom (caduta) while others prefer to reach the bottom and then drop the belt to proceed in agguato or aspetto… you pick. Personally I think that the current conditions may choose for you: if the buoy is firmly anchored to the bottom and you resurface 30-40 meters downstream, you risk not to be able to recover it… also because you’ll float like a cork.

    Tomorrow I’ll be in italy and check out about quick lead options for easy setup of the weight… better to ask to the guys who already use it that to go guessing.

    On Facebook you can find the page of “Giacomo De Mola athlete” and there he just posted a picture of the dive profiles VW-CW at similar depths (2.5 minutes at -38m for him but it gives the idea of the difference)… I’m on a plane right now so I cannot post the picture so… DIY

    Cheers!

Forum er sponseret af

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.